Τι είναι bounce rate και πως να το βελτιώσετε

Το bounce rate, ή στην ελληνική του ορολογία «ποσοστό εγκατάλειψης», αποτελεί μια μέτρηση που απαιτεί αρκετή δουλειά αλλά αιτιολογημένα. Αποτελεί έναν ισχυρό δείκτη μέτρησης ότι η ιστοσελίδα σας δεν δεσμεύει τον χρήστη, ή με πιο απλά λόγια ότι ο χρήστης αποχωρεί από την ιστοσελίδα χωρίς να αλληλεπιδράσει με αυτήν. Ωστόσο, όπως και οποιαδήποτε άλλη εργασία πάνω στο SEO ή ψηφιακό μάρκετινγκ, η βελτίωση του ποσοστού εγκατάλειψης δεν αποτελεί μια μαγική λύση για όλα.. Φυσικά και θα αποφέρει αύξηση των αποτελεσμάτων αλλά αυτό που έχει βασική σημασία για μια αποτελεσματική καμπάνια που θα επιφέρει την μέγιστη επιστροφή της επένδυσή σας, είναι η συνολική αύξηση των μετρήσεων όλων των επιμέρους αποτελεσμάτων.

Για όσους από εσάς είστε σχετικά νέοι στο χώρο του ψηφιακού μάρκετινγκ, η Google ερμηνεύει το bounce rate με τον πιο αναλυτικό τρόπο που θα μπορούσε. Μάλιστα, δίνει ιδιαίτερη έμφαση ς σχετικά με το πότε ένα υψηλό bounce rate είναι ενδεικτικό του είδους χρήσης μιας ιστοσελίδας, και πότε μπορεί να είναι ένας κακός παράγοντας. Για παράδειγμα, εάν κάποιος ψάχνει για μια γρήγορη απάντηση και δεν ενδιαφέρεται για περαιτέρω περιήγηση στην ιστοσελίδα σας, τότε ένα υψηλό bounce rate είναι αποδεκτό στο συγκεκριμένο κομμάτι. Από την άλλη, αν η σελίδα σας έχει σχεδιαστεί έτσι ώστε να μετατρέπει τους επισκέπτες σε πελάτες μέσω παροχής πρόσθετων πληροφοριών ή συγκεκριμένων ενεργειών, τότε ένα υψηλό bounce rate μπορεί να αποτελέσει ένα σημαντικό αρνητικό παράγοντα στην επίτευξη των τελικών στόχων σας.

Ο σκοπός και η αξία του χρήστη

Ορίζοντας ποια πρέπει να είναι τα βήματα για να μειώσουμε το bounce rate μιας ιστοσελίδας είναι αναμφίβολα χρήσιμο για πολλούς ανθρώπους. Ωστόσο, είναι εξίσου σημαντικό (ή θα λέγαμε ακόμη πιο σημαντικό) να κατανοήσουμε το γιατί πρέπει να μειώσουμε το bounce rate αντί το πώς θα το καταφέρουμε αυτό.

Οι άνθρωποι κάνουν κλικ σε συνδέσμους ιστοσελίδων για κάποιο λόγο, παρόλο που ο λόγος αυτός μπορεί να είναι ασήμαντος. Μπορεί απλά να θέλουν να δουν το υπόλοιπο μιας ενδιαφέρουσας εικόνας «clickbait» ή να λυθεί κάποια απορία τους διαβάζοντας την συνέχεια του κειμένου. Το θέμα είναι ότι υπάρχει πάντα μια πρόθεση του χρήστη, ανεξάρτητα από το πόσο μεγάλη ή μικρή. Πριν ξεκινήσετε να επενδύετε χρόνο με κάποια από τα  σημεία που θα αναλύσουμε στην πορεία, καλό θα ήταν να αποκτήσετε πρώτα μια καλή ιδέα για την πρόθεση του εκάστοτε χρήστη της ιστοσελίδας σας. Ως αποτέλεσμα, θα καταφέρετε να προσφέρετε σημαντικό περιεχόμενο που θα έχει αξία στους χρήστες σας.

Είναι απαραίτητο να κατανοήσετε τι κοινό  θέλετε να προσελκύσετε (αγοραστές) και τι προσπαθούν να επιτύχουν αυτοί με την επίσκεψη στην ιστοσελίδα σας. Οι πληροφορίες αυτές όχι μόνο αποτελούν ένα σημαντικό παράγοντα για τη μείωση του ποσοστού εγκατάλειψης, αλλά είναι απολύτως βασικές για τον σχεδιασμό μιας ιστοσελίδας και την υλοποίηση μιας καμπάνιας μάρκετινγκ που θα σας βοηθήσουν να επιτύχετε τους στόχους σας – βοηθώντας τους επισκέπτες σας να επιτύχουν τους δικούς τους.

Δεν είναι σημαντικοί μόνο οι παράγοντες μέσα στην ιστοσελίδα σας

Πιθανόν να μην είναι η πρώτη φορά που διαβάζετε σχετικά με τα ποσοστά εγκατάλειψης. Στην πραγματικότητα, θα συναντήσετε πάρα πολλά άρθρα τα οποία όμως θα επικεντρωθούν μόνο μέσα στον ιστότοπό σας. Παράγοντες όπως ο σχεδιασμός της ιστοσελίδας, η δομή του μενού, τα κουμπιά «call to action» και οι λοιποί παράγοντες, πολύ σωστά αναφέρονται συνεχώς αφού επηρεάζουν σε μεγάλο βαθμο τα ποσοστά εγκατάλειψης και πρέπει να αντιμετωπιστούν. Δεν είναι ωστόσο μόνο αυτοί οι παράγοντες. Ο χρήστης βρίσκεται ήδη στην ιστοσελίδα σας και έχει έρθει για κάποιο συγκεκριμένο λόγο. Επίσης, είναι πολύ πιθανό να έχουν επισκεφτεί μια συγκεκριμένη σελίδα από μια καμπάνια μάρκετινγκ που χρησιμοποιείτε.

Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που η διαφημιστική σας καμπάνια θα πρέπει να ανταποκρίνεται στο περιεχόμενο της ιστοσελίδας σας και αντίστροφα. Τόσο οι εκστρατείες μάρκετινγκ όσο και οι ιστοσελίδες σας θα πρέπει να δημιουργούνται με τους ίδιους γενικούς στόχους (και πελάτες), αλλά αυτό δεν σημαίνει απαραίτητα ότι θα συνεργαστούν. Θα πρέπει να ελέγξετε και τα δύο αυτά μέρη μαζί. Μπορεί μερικές διαφημίσεις να είναι παραπλανητικές σε σχέση με το περιεχόμενο που υπάρχει στη συγκεκριμένη σελίδα ή αντίστροφα ότι το περιεχόμενο της σελίδας πρέπει να αναβαθμιστεί και να προσαρμοστεί προκειμένου να ανταποκρίνεται στις διαφημίσεις σας.

Ο σωστός χειρισμός στο κομμάτι των διαφημίσεων θα επιφέρει πολύ καλύτερα αποτελέσματα από την απλή βελτίωση του ποσοστού εγκατάλειψης. Αν γίνει σωστά, θα  βελτιώσει το βαθμό της ποιότητας των διαφημίσεών σας στο Google AdWords, θα σας βοηθήσει να προσελκύσει περισσότερους οργανικούς χρήστες με μέσω του SEO και θα επηρεάσει το ποσοστό επιτυχίας και των υπολοίπων ψηφιακών καναλιών σας.

Η εμπειρία του επισκέπτη

Ο καθένας χρησιμοποιεί το Διαδίκτυο. Αυτή τη στιγμή διαβάζετε αυτό το άρθρο στο διαδίκτυο. Πιθανόν και από το κινητό σας τηλέφωνο. Είμαστε όλοι χρήστες και ως εκ τούτου, είτε είμαστε σχεδιαστές ιστοσελίδων  είτε προγραμματιστές, όλοι θα πρέπει να μπορούμε να παρέχουμε πληροφορίες σχετικά με την εμπειρία των χρηστών μας.

Είναι όμως ευκολότερα στα λόγια παρά στην πράξη, ειδικά εάν έχετε την ίδια ιστοσελίδα για αρκετά χρόνια. Μπορείτε συχνά να αισθάνεστε χωρίς ιδέες, αλλά μια νέα προοπτική είναι ανεκτίμητη. Κάποιος με μια διαφορετική οπτική θα μπορούσε να εντοπίσει ζητήματα και να προτείνει αλλαγές πολύ πιο γρήγορα.

Μπορεί να μην διαθέτετε τον προϋπολογισμό για να προσλάβετε έναν σχεδιαστή ή ένα ειδικό στο μάρκετινγκ προκειμένου να  αξιολογήσει την ιστοσελίδα σας. Ίσως οι αλλαγές που απαιτούνται να είναι πολύ μικρές συγκριτικά με το κόστος και το χρόνο που απαιτείται για να απευθυνθείτε σε κάποιον εξωτερικό επαγγελματία. Όπως και να έχει, εδώ θα σας αναλύσουμε μερικές χρήσιμες συμβουλές σχετικά με το πώς μπορείτε να βελτιώσετε το δικό σας bounce rate σαν μια μορφή ανανέωσης της ιστοσελίδας σας.

Κινητά τηλέφωνα

Εάν εξακολουθείτε να μην αντιμετωπίζετε ακόμη τα ζητήματα που σχετίζονται με τους χρήστες κινητής τηλεφωνίας, καλύτερα να το σκεφτείτε πιο σοβαρά. Η περιήγηση στο διαδίκτυο από κινητό τηλέφωνο δεν είναι πλέον κάτι που βρίσκεται στον ορίζοντα ή σύντομα θα επηρεάσει. Είναι ήδη γεγονός και σας κοστίζει. Η Google μάλιστα έχει ήδη ξεκινήσει να κυκλοφορεί την κατάταξη αποτελεσμάτων για χρήστες από κινητά τηλέφωνα και το κινητό έχει ήδη ξεπεράσει τον υπολογιστή σε ποσοστό  χρήσης του Διαδικτύου.

Αν λοιπόν η ιστοσελίδα σας δεν ανταποκρίνεται και δεν είναι βελτιστοποιημένη για κινητά τηλέφωνα ή έχει προβλήματα στην προσαρμογή της σε κινητά, τότε δεν χρειάζεται να διαβάσετε τη συνέχεια του άρθρου αυτού. Θα πρέπει πρώτα να προβείτε σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες προκειμένου να καταστεί η ιστοσελίδα σας φιλική προς τις συσκευές κινητών τηεφώνων.

Ευανάγνωστο Περιεχόμενο

Μπορεί η ιστοσελίδα σας να έχει το καλύτερο περιεχόμενο στον κόσμο, αλλά αν ο επισκέπτης φεύγει από τη σελίδα επειδή είναι δύσκολη η ανάγνωση του κειμένου αυτού, τότε δεν θα καταφέρετε τίποτα. Μερικές απλές αλλαγές, όπως η αύξηση του μεγέθους της γραμματοσειράς (ειδικά για κινητά τηλέφωνα) καθώς και η απόσταση μεταξύ των γραμμών, μπορεί να έχουν σημαντικό αντίκτυπο. Σίγουρα είναι πολύ θετικό το να αναδημοσιεύσετε ένα άρθρο που είχατε στο Blog της ιστοσελίδας σας πριν από κάποια μεγάλη ανανέωση που κάνατε, ωστόσο το κείμενο αυτό πρέπει να προσαρμοστεί στα δεδομένα του νέου σχεδιασμού. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να τροποποιηθεί το χρώμα του κειμένου ώστε να είναι ευανάγνωστο στον επισκέπτη. Είναι βέβαιο ότι κάναμε το λάθος να δημιουργήσουμε ένα blog που φαινόταν εξαιρετικό όταν ξανά-δημοσιεύσαμε τον ιστότοπό μας πέρυσι. Ωστόσο, το γκρίζο κείμενο δεν ήταν εύκολο να διαβαστεί, πράγμα που σημαίνει ότι έπρεπε να αλλάξουμε το χρώμα του κειμένου. Αυτό μας δείχνει ότι μόνο επειδή κάτι φαίνεται ωραίο, δεν σημαίνει ότι είναι ταυτόχρονα και λειτουργικό στην επίτευξη των στόχων σας.

Ενθαρρύνετε την δέσμευση των χρηστών

Η Google δηλώνει ότι ορισμένες σελίδες ενδέχεται να έχουν υψηλότερο ρυθμό εγκατάλειψης σε σχέση με άλλους λόγω της πρόθεσης του χρήστη. Ενώ αυτό είναι αλήθεια, θεωρείτε πάντα καλή ιδέα να ενθαρρύνετε την περαιτέρω δέσμευση των χρηστών στον ιστότοπό σας. Για παράδειγμα, μια δημοσίευση στο blog της ιστοσελίδας σας μπορεί να έχει υψηλότερο ρυθμό εγκατάλειψης, αλλά εάν επενδύσετε σωστά στο μάρκετινγκ περιεχομένου, θα ανακατευθύνετε τους χρήστες από το συγκεκριμένο άρθρο μέσω μιας καθορισμένης διοχέτευσης.Η διασφάλιση ότι υπάρχουν σαφή κουμπιά call to action, σχετικό περιεχόμενο, εσωτερική σύνδεση και μια σωστή δομή μενού θα συμβάλει σημαντικά στην βελτίωση του ποσοστού εγκατάλειψης και των μετατροπών σας.

Οι διεισδυτικές διαφημίσεις θα πρέπει να απαλειφθούν

Έχετε επισκεφθεί ποτέ μια ιστοσελίδα παντώντας σε μια διαφήμιση και αμέσως αντιμετωπίσατε μια σωρηδόν προβολή από διαφημίσεις και αναδυόμενα παράθυρα; Σίγουρα δεν αισθανθήκατε και πολύ ωραία, σωστά;

Ο Rand Fishkin (πρώην υπάλληλος στη MOZ) παρουσίασε μια πολύ χρήσιμη επεξήγηση στο θέμα. Η Google είναι πολύ έξυπνη, οπότε εάν δεν μπορείτε να αφαιρέσετε τα ενοχλητικά αναδυόμενα παράθυρα επειδή πραγματοποιούν μετατροπές, βεβαιωθείτε τουλάχιστον ότι ο χρήστης μπορεί γρήγορα (πολύ γρήγορα) να επιστρέψει στο περιεχόμενο της σελίδα που θέλει να διαβάσει, να προβάλει ή να ακούσει.

Ταχύτητα φόρτωσης

Η ταχύτητα φόρτωσης παίζει πολύ σημαντικό ρόλο από τη στιγμή που η χρήση από κινητά τηλέφωνα έχει εκτοξευθεί τα τελευταία χρόνια. Ζούμε σε μια ανυπόμονη κοινωνία, όπου οι επισκέπτες μιας σελίδας αναμένουν άμεση φόρτωση. Είναι λοιπόν πολύ λογικό, μια ιστοσελίδα που αργεί σημαντικά στην φόρτωσή της να αυξάνει τον κίνδυνο των χρηστών να εγκαταλείψουν την σελίδα σας. Υπάρχουν αρκετοί παράγοντες που επηρεάζουν την ταχύτητα φόρτωσης μιας ιστοσελίδας, αλλά τα πιο συνηθισμένα προβλήματα είναι η χαμηλού κόστους φιλοξενία (sharing hosting) και οι εικόνες υψηλής ανάλυσης και μεγέθους. Φυσικά και θέλουμε οι εικόνες μας να φαίνονται όσο το δυνατόν καλύτερα, αλλά μια εικόνα των 20mb σε μια σελίδα θα προκαλέσει κάποια σοβαρή δυσφορία στον χρήστη.

Σχεδιασμός

Οι χρήστες του διαδικτύου είναι πλέον πιο απαιτητικοί από ότι ήταν κάποτε. Στους καιρούς που διανύουμε, η ύπαρξη μιας ιστοσελίδας για κάθε επιχείρηση δεν αποτελεί πολυτέλεια αλλά αναγκαιότητα. Δεν είναι λίγες οι επιχειρήσεις που θα επενδύσουν σημαντικά ποσά στο ψηφιακό μάρκετινγκ, ωστόσο ο τρόπος με τον οποίο η επωνυμία σας (και το περιεχόμενο της σελίδας σας) παρουσιάζεται σχεδιαστικά, είναι πρωταρχικής σημασίας. Όπως αναφέρθηκε προηγουμένως, υπάρχει μερικές φορές μια ισορροπία μεταξύ σχεδιασμού και λειτουργικότητας, αλλά μην υποτιμάτε τον αντίκτυπο που μπορεί να έχει μια κακοσχεδιασμένη ιστοσελίδα στο bounce rate και τη γενική της απόδοση.

Σίγουρα, υπάρχουν πολλοί περισσότεροι παράγοντες που θα μπορούσαν να συζητηθούν, να αξιολογηθούν και να βελτιωθούν, προκειμένου να μειωθεί το bounce rate. Η γενική αλήθεια είναι ότι η αντιμετώπιση της εμπειρίας των χρηστών σας στο σύνολό της, βοηθάει θετικά τα ποσοστά εγκατάλειψης. Σαν ειδικοί του ψηφιακού μάρκετινγκ, δεν πρέπει να μένουμε κολλημένοι σε συγκεκριμένους παράγοντες, αλλά να επικεντρωθούμε στην συνολική βελτίωση της εμπειρίας του χρήστη κάτι που τελικά θα αποδώσει τα αποτελέσματα που αναζητούμε.